Pointer meldt dat Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. 

Aanleiding is het resultaat van nieuw onderzoek in opdracht van voedselwaakhond Foodwatch. Daaruit blijkt dat in weerwil van de gemaakte afspraken toch nog 40% van de kinderen jonger dan 13 jaar junkfoodreclame ziet, vooral via social media. Het nieuwe onderzoek laat zien dat het systeem van zelfregulering van reclame daar een oorzaak van is.

Ook hier blijkt de zelfregulering niet te werken. Staatssecretaris van Ooijen gaat hierover met de industrie in gesprek Daarnaast verkent hij juridische mogelijkheden in de voedselomgeving, waaronder een verbod op kindermarketing: “Als de industrie niet genoeg meebeweegt, kan wetgeving aan de orde zijn.”

Wat Moeke nog het meest verbaast is dat je als bedrijfstak zonder gêne het recht verdedigt om ongezonde producten te mogen maken.

onze nieuwsbrief zit boordevol nieuws, TIPS, INSPIRATIE, voordelen, recepten en nog veel meer!

We versturen onze gratis nieuwsbrief ongeveer vier keer per jaar. Geen spam, beloofd ;-) 

Verder lezen op het blog

Haal de bende van je bord

Foodwatch is een internationale organisatie die opkomt voor de rechten van consumenten op eerlijk, veilig en gezond voedsel. Helemaal Moeke dus! De Nederlandse tak van Foodwatch is

Lees verder

Eiwittransitie

Volgens onder meer het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad verkleint een dieet met meer plantaardige eiwitten het risico op chronische ziekten als hart- en vaatziekten, diabetes

Lees verder

Onze nieuwsbrief staat boordevol tips, recepten, weetjes en meer!

Ontvang onze gratis nieuwsbrief vier keer per jaar in je mailbox. Geen spam, beloofd!