Het was al wel duidelijk dat mensen uit zichzelf niet erg geneigd zijn om gezonde voedingsproducten te kopen. Maar nu heeft een onderzoek in twaalf supermarkten door de Universiteit van Amsterdam in opdracht van de Hartsstichting duidelijk gemaakt dat ook duwtjes in de goede richting (nudges) geen effect sorteren. De onderzoekers maakten gedurende een jaar gezonde producten goedkoper, legden ze tussen de A-merken op ooghoogte, deden groenten in de aanbieding en vervingen de chocoladerepen bij de kassa door noten en andere verantwoorde producten.

Het mocht allemaal niet baten, de verhouding gezonde en ongezonde producten in het winkelwagentje bleef grofweg hetzelfde. Conclusie van projectmanager Joreintje Mackenbach: ‘Het is eigenlijk geen doen om met alleen nudges te vechten tegen de overvloed aan ongezonde producten.’ 

Consumptiesocioloog Hans Dagevos van de Wageningen Universiteit is het met die conclusie eens. ‘Als je iets wilt doen, moet je het aanbod veranderen en ongezondere producten weghalen. Dat zou je overigens ook moeten doen als dit onderzoek had aangetoond dat nudges wél effectief waren.’ 

De Hartstichting, die het onderzoek financierde, roept de overheid op het ongezond assortiment aan banden moet leggen. Dat is niet voor het eerst en Moeke vreest ook zeker niet voor het laatst.

Bron: Volkskrant 4 november

onze nieuwsbrief zit boordevol nieuws, TIPS, INSPIRATIE, voordelen, recepten en nog veel meer!

We versturen onze gratis nieuwsbrief ongeveer vier keer per jaar. Geen spam, beloofd ;-) 

Verder lezen op het blog

Onze nieuwsbrief staat boordevol tips, recepten, weetjes en meer!

Ontvang onze gratis nieuwsbrief vier keer per jaar in je mailbox. Geen spam, beloofd!