Voeding.nu doet verslag van een experiment waarin is onderzocht of de verkoop van ongezonde snacks kan worden ontmoedigd door ‘de gezonde kassa’ te introduceren. Een initiatief van Albert Heijn dat bestaat uit een selectie van ‘gezondere’ snacks, geplaatst bij de kassa, te midden van het al bestaande snack-assortiment. Het assortiment gezondere snacks bestond uit producten die al verkrijgbaar zijn en uit nieuwe producten zoals stukken fruit, flessen water en voorverpakte groente maar ook smoothies en notenrepen.

Het experiment vond plaats bij 15 supermarkten in achterstandswijken in de vier grote steden. De resultaten zijn vergeleken met 9 supermarkten zonder ‘gezonde kassa’. 

Het onderzoek laat zien dat er tussen de controle en interventiesupermarkten geen duidelijk verschil was tussen de verkoopcijfers van ongezonde snacks. Gezonde snacks bij de kassa zorgen er niet voor dat consumenten ongezonde snacks laten liggen. Het onderzoek concludeert dan ook dat er verder onderzoek gedaan moet worden om erachter te komen hoe mensen gemotiveerd kunnen worden om de gezonde keuze te maken.

Moeke is stupéfait.

Een ongezonde kassa wordt niet gezond door hem met wat gezonde producten op te leuken Ook zonder verder onderzoek is wel duidelijk dat mensen vanzelf een gezondere keuze zullen maken als geen ongezonde producten worden aangeboden.   

onze nieuwsbrief zit boordevol nieuws, TIPS, INSPIRATIE, voordelen, recepten en nog veel meer!

We versturen onze gratis nieuwsbrief ongeveer vier keer per jaar. Geen spam, beloofd ;-) 

Verder lezen op het blog

Onze nieuwsbrief staat boordevol tips, recepten, weetjes en meer!

Ontvang onze gratis nieuwsbrief vier keer per jaar in je mailbox. Geen spam, beloofd!