Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, roepen de Europese Commissie op om met wetgeving te komen die kinderen beter beschermt tegen reclame voor ongezonde voeding. Het huidige systeem van zelfregulering dat 24 grote levensmiddelfabrikanten zichzelf heeft opgelegd, de zogenoemde EU Pledge, blijkt niet te werken. Europese consumentenorganisaties onderzochten 80 reclames uit 10 landen. Alle reclames overtreden de zelf opgelegde regels. Dat bedrijven hun eigen regels niet naleven mag niet bevreemden want sancties zijn er niet. 

Moeke zegt: dit verhaal staat niet op zichzelf. Het Nationaal Preventieakkoord blijkt ook een wassen neus en het lukte de industrie zelfs om een oproep om minder vlees te eten te elimineren uit een overheidscampagne die burgers klimaatbewust moet maken. Zelfregulering is slechts een verhaal voor de bühne, bedoelt om tijd te winnen en echte keuzes uit te stellen. Bedrijven zijn vooral bedreven in het ontlopen van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. 

onze nieuwsbrief zit boordevol nieuws, TIPS, INSPIRATIE, voordelen, recepten en nog veel meer!

We versturen onze gratis nieuwsbrief ongeveer vier keer per jaar. Geen spam, beloofd ;-) 

Verder lezen op het blog

Chef’s table: legends

Op Netflix vind je naast films en series ook heel veel bijzonder documentaires.  De groeiende verzameling “Chef’s table” bevat culinaire documentaires. Over pizza’s, noodles, BBQ

Lees verder

Smaaklessen helpen

Wageningen University & Research (WUR) werkt al sinds 2013 samen met 17 bedrijven in het Voedseleducatie Platform (VEP) om kinderen bewuster te maken van gezonde en duurzame

Lees verder

Spanje pakt door!

In de strijd tegen obesitas pakt Spanje de koe bij de horens, zo leest Moeke in de Volkskrant. Wat in Nederland maar niet wil lukken wordt

Lees verder

Onze nieuwsbrief staat boordevol tips, recepten, weetjes en meer!

Ontvang onze gratis nieuwsbrief vier keer per jaar in je mailbox. Geen spam, beloofd!