Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, roepen de Europese Commissie op om met wetgeving te komen die kinderen beter beschermt tegen reclame voor ongezonde voeding. Het huidige systeem van zelfregulering dat 24 grote levensmiddelfabrikanten zichzelf heeft opgelegd, de zogenoemde EU Pledge, blijkt niet te werken. Europese consumentenorganisaties onderzochten 80 reclames uit 10 landen. Alle reclames overtreden de zelf opgelegde regels. Dat bedrijven hun eigen regels niet naleven mag niet bevreemden want sancties zijn er niet. 

Moeke zegt: dit verhaal staat niet op zichzelf. Het Nationaal Preventieakkoord blijkt ook een wassen neus en het lukte de industrie zelfs om een oproep om minder vlees te eten te elimineren uit een overheidscampagne die burgers klimaatbewust moet maken. Zelfregulering is slechts een verhaal voor de bühne, bedoelt om tijd te winnen en echte keuzes uit te stellen. Bedrijven zijn vooral bedreven in het ontlopen van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. 

onze nieuwsbrief zit boordevol nieuws, TIPS, INSPIRATIE, voordelen, recepten en nog veel meer!

We versturen onze gratis nieuwsbrief ongeveer vier keer per jaar. Geen spam, beloofd ;-) 

Verder lezen op het blog

Junkfood in de lunchtrommel

Het Wetenschappelijk Instituut van het CDA wil fastfood voor kinderen verbieden als fastfoodketens hun producten niet snel gezonder maken. De leeftijdsgrens zou vergelijkbaar kunnen zijn met

Lees verder

Vullen of voeden

Thomas Ritt en Ozan Topaloglu presenteren een serie podcasts onder de titel “Levenslessen”. In aflevering 7 hebben ze een verhelderend en confronterend gesprek met  prof. Jaap

Lees verder

Onze nieuwsbrief staat boordevol tips, recepten, weetjes en nog veel meer!

Ontvang onze gratis nieuwsbrief vier keer per jaar in je mailbox. Geen spam, beloofd!